Til Paris
Det var allerede som student i Leipzig at Tveitt fikk ørene opp for den franske musikken, og både gjennom konserter og partiturstudier nærmet han seg de franske mesterne. Han ville videre til Paris, men først så det dystert ut med økonomien.
Heldigvis får han et stipend i tolvte time, og kaster seg entusiastisk og eventyrlysten på toget til Paris, en metropol som med sin grandiose eleganse gjør et overveldende inntrykk på den unge kunstneren.
Den noe mer fritt-tenkende undervisningsformen falt også godt ut for Tveitts etterhvert gjennomdrillete kompositoriske håndverk. For i motsetning til Leipzig hvor professoren satt klar med rødblyanten, ble det i Paris heller lagt opp til diskusjon og samtale rundt de medbragte partiturene. Det var særlig møtet med komponistene Arthur Honegger og Heitor Villa-Lobos som gjorde inntrykk på Tveitt.
At han på en naturlig måte ble tatt inn i varmen hos disse komponistene, forteller mye om den håndverksmessige standard Tveitt alt på dette tidspunktet hadde oppnådd.
Dramatisk innvikling
Men Parisertiden skulle også bli preget av dramatikk for Geirr Tveitt. Han var notorisk pengelens, stolt som få, og dermed lite villig til å ta imot økonomiske støttepakker.
I ettertid kan det virke som bohemfaktoren heller ikke var så helt ubetydelig, og denne ble ikke mindre da Tveitt helt uten forvarsel ble arrestert og puttet i kasjotten av hissige franske politikonstabler. Det viste seg nemlig at Tveitts navn sto oppført på en liste over medsammensvorne som ble funnet i lommen til gjerningsmannen som sto bak mordet på den franske statssjefen Paul Doumer!
Tveitt, som ikke hadde noe verken med morderen eller mordet å gjøre, var tilfeldigvis blitt ført opp på listen, i det gjerningsmannen hadde samlet navn fra ringeklokkene rundt i sitt eget nabolag.
I Paris som pianist
Senere vendte Tveitt ved flere anledninger tilbake til Paris. Han hadde flere fremføringer av egne verker her, musikk som ble godt mottatt og anerkjent bl. a. av den legendariske pedagogen Nadia Boulanger. I mai 1954 opptrådte Tveitt selv som solist i urfremføringen av sin 5. klaverkonsert.
Konserten for øvrig ble heller traumatisk.
Han hadde lagt opp til et krevende program med klaverkonserter av både Brahms og Tsjaijkovskij, men ble rammet av akutt influensa og var derfor sterkt redusert på podiet. Dette skulle bli Tveitts siste opptreden i Paris.
|